Bruggen van UHSB

UHSB heeft de toekomst. De hoge druksterkte van het beton in combinatie met voorspanning voor verminderen van de trekspanningen is een optimale combinatie. In de laatste jaren is UHSB dan ook uitgegroeid tot een meer erkend en gerespecteerd bouwmateriaal in Nederland. Verschillende ingenieursbureaus en aannemers zijn zich bewust geworden van het potentieel van dit materiaal, dat nieuwe mogelijkheden in de huidige ontwerppraktijk kan brengen en een gat in de inframarkt kan vullen. Vooral het duurzame karakter van UHSB is maatgevend. Japanse studies tonen aan dat de levensduur van UHSB 300 tot 500 jaar kan zijn zonder onderhoud. Hiermee bouwt men dus bijna voor het oneindige, iets wat materialen als staal en composiet nooit en nimmer kunnen evenaren.

Wat maakt de Ultrabrug uniek in zijn soort?

Extreem hoge druksterkte
Alle Ultrabruggen zijn gemaakt van UHSB. Dit materiaal heeft verschillende eigenschappen die de bruggen uniek maken in zijn soort. Het voordeel van dit beton is de extreem hoge druksterkte van meer dan 150 MPa, die meerdere malen hoger is dan dat van normaal beton (35-65 MPa).

Zeer duurzaam
Extreem lage porositeit en de daaraan gerelateerde lage doordringbaarheid en chlorideverspreiding zorgen voor het bereiken van een minimale betondekking van ongeveer 10 millimeter. Deze eigenschap stelt ons er toe in staat erg slanke betonelementen te maken, wat zorgt voor een lagere CO₂ voetafdruk dan bij traditioneel beton. Bovendien is de Ultrabrug door de hoge dichtheid zeer duurzaam; levensduur meer dan 100 jaar en onderhoudsvrij.

Samenstelling materiaal

Brug Hoekersingel; Rotterdam
Het gebruikte materiaal voor de Ultrabrug in Rotterdam is staalvezelversterkt Ultrahogesterktebeton met sterkteklasse C170/200. Deze sterkte wordt gehaald door de dichte microstructuur van de binder. Het ontwikkelde mengsel is samengesteld uit: gecalcineerd bauxiet in fracties van 0-6 millimeter, microsilica, hulpstoffen, 200 kg staalvezels (0,4 millimeter diameter en 12,5 millimeter lengte, water-/cementverhouding (0,16 – 0,17) en portlandcement 52,5. De gehele brug is gemaakt van slechts 9 m³ UHSB C170/200.

Brug Zwaaikom; Eindhoven
Het gebruikte materiaal voor de Ultrabrug in Eindhoven is staalvezelversterkt UHSB. De minimaal betonklasse van het brugdek is C200 en de minimale betonklasse van de leuning is C110/130. Vanwege de lage water-/cementverhouding (rond 0,17) blijft de sterkte van het brugdek nog doorgroeien tot een sterkte klasse van ongeveer 220-230 MPa bij 91 dagen. Om de genoemde sterkte te behalen is gebruik gemaakt van gecalcineerd bauxiet met een hoogwaardige kwaliteit dat dient als aggregaat, waarvan de korrelgrootte van het aggregaat tussen de 0-6 millimeter ligt. Als bindmiddel is wit portlandcement gebruikt met de eigenschappen van een snel verhardingsproces. Een goede hydratatie en thixotropisch gedrag in nieuw en verse staat wordt gegarandeerd door hulpstoffen en toevoegingen, zoals super-weekmaker en niet-gehydrateerde microsilica. Voor het verkrijgen van de beige kleur is pigment toegevoegd als hulpstof. Voorwaarde is dat het pigment geen grote afbreuk doet aan de uiteindelijke sterkte van het beton. Om deze reden is de hoeveelheid toegepaste pigment minder dan vijf procent van de hoeveelheid cement. Het gehele brugdek is gewapend zowel met rechte staalvezels als met traditionele wapeningsstaven. Door middel van deze combinatie wordt het gebruik van UHSB geoptimaliseerd in termen van ductiliteit en voorkoming van brosse breuk.

Materiaaleigenschappen, sterktes en rekenwaarden

Wil men volgens de Eurocodes ontwerpen dan is dit slechts mogelijk tot betonsterkteklasse C110/130 (zeer hoge sterkte beton). Bij de Ultrabrug willen wij tot het uiterste gaan om de slankst mogelijke brug in beton te ontwerpen. Eigen rekenregels moeten hierbij worden gehanteerd in vergelijking met de Franse aanbevelingen, waarvoor al vele relevante voorbeelden zijn. Daarnaast moet de constructie getest worden om de opdrachtgever garanties te kunnen geven wat betreft de veiligheid van de brug. De proefbelasting kan eenvoudig worden opgesteld en beproefd met toepassing van waterbakken en meten van de doorbuigingen van het dek en vergelijken met de berekende waarden.

UHSB biedt veel mogelijkheden

De eigenschappen en het gedrag van UHSB kan in potentie worden gewijzigd door toevoegingsmiddelen en bijmenging. Naast deze constructieve eigenschappen kan ook de kleur worden aangepast. Er zijn veel opties voor het verkrijgen van de kleur van het beton, die de brug vanuit een esthetisch oogpunt aantrekkelijker kan maken.

Ter zake

Contact gegevens:

FDN Group

Kingsfordweg 151

1043 GR Amsterdam

+31 (0)20 330 6260

info@ultrabrug.nl

Abonneer op de nieuwsbrief

Download de brochure